« takaisin

Oppijan 10 virhettä - Osa 1/10 - Hauskuus

[fa icon="calendar'] 08.04.2016  |  Tuomo Loukomies  |  Oppiminen

 

 

Oppimisen pitää olla kivaa, eikö? Nykyään puhutaan paljon hauskan oppimisen vallankumouksesta. On totta, että positiiviset tunteet, stressittömyys ja pelon poissaolo auttavat merkittävästi oppimista. Asiaa ei kuitenkaan pidä ymmärtää niin, että hauskuus ja helppous ovat sama asia. On nimittäin niin, että usein oppiminen ei ole, eikä sen pidäkään olla, helppoa. Aivomme tarvitsevat nimittäin ponnistelua luodakseen uusia yhteyksiä. Uudet yhteydet aivoissamme on ainoa tapa oikesti luoda pysyviä oppimistuloksia. Mikäli haluamme pysyvästi jotain oppia, meidän täytyy muokata aivojamme.

Aivojen muokkaus ei ole niin järisyttävä asia kuin voisi kuvitella. Teemme sitä nimittäin joka päivä tahtomattammekin. Aivosi eivät ole tänään samanlaiset, kuin mitä ne olivat eilen. Eivätkä ne tule huomenna olemaan samanlaiset kuin mitä ne ovat tänään. Muutos on siis jatkuva prosessi. Tiedollinen oppiminen on aivoissa tapahtuvaa muutosta, jota pääsemme itse kontrolloimaan. Tämä hallinta ei kuitenkaan tapahdu helposti. Meidän täytyy lukea, harjoitella, tehdä käsillä, toistaa, luoda mielikuvia, puhua, kirjoittaa, piirtää, opettaa ja tehdä satoja muita asioita, jos haluamme oikeasti oppia ja omaksua jonkun asian perusteellisesti.

Aivojen muuttamiseen ja oppimiseen pätee periaate Effortful learning changes the brain (ELCBT). Oppimisen eteen pitää nähdä vaivaa ja olla kärsivällinen. Se ei tapahdu helposti, se ei tapahdu nopeasti vaan pikku hiljaa hivuttamalla ja usein melkein unohtamalla, yön yli nukkumalla ja uuteen näkökulmaan törmäämällä. Oppimisen viimeistely tapahtuu aina opettamalla. Vasta sen todella osaat, minkä voit toisille opettaa.

Tuomo Loukomies

Oppimisvalmentaja

PS. Jätä sähköpostiosoitteesi, jos haluat oppia nopeammin ja hyödyntää koko aivojesi potentiaalin.

Saat heti ymmärtävän lukemisen työkalun, jonka avulla opit nopeammin. Työkalu sisältään videon ja 4 käytännön ohjetta. Klikkaa TÄSTÄ.


Jaa kirjoitus sosiaalisessa mediassa