« takaisin

Osa 31 - Tarkkaavaisuutta voi harjoitella

[fa icon="calendar'] 01.04.2019  |  Tuomo Loukomies  |  Blogi, Oppiminen, Metataidot

 rottweiler-in-the-snow-PVS27HM

Kirjoitin 2015-2017 omaksi huvikseni kirjan oppimisesta, jolle en sen jälkeen ole tehnyt mitään. Päätin näiden vuosien jälkeen hyödyntää sitä jollain tavalla ja julkaisen sen nyt blogissani pieninä paloina, ikään kuin jatkokertomuksena.

Antoisia lukuhetkiä tästä hamaan tulevaisuuteen.

Tuomo Loukomies


OSA 31 - Tarkkaavaisuutta voi harjoitella

Tarkkaavaisuuden ylläpitämisen avain on oman tarkkaavaisuusjakson tunnistaminen ja ylläpitäminen. Tarvittaessa voi omaa työskentelyään kellottaa ja harjoittelulla on mahdollista löytää itselle sopiva rytmitys erilaisiin tehtäviin. Tietokirjan lukeminen, tietotekstin kirjoittaminen, dokumenttielokuvan katsominen tai dekkarin lukeminen ovat kaikki aivan erilaisia tarkkaavaisuustehtäviä. Saattaa olla, että tietokirjaa pystyy lukemaan ajatuksella viiden minuutin pätkissä, jos haluaa siitä jotain muistaa ja ymmärtää, mutta mukaansatempaavaa romaania voi ahmia tuntikausia unohtaen ajan kulun.

Omien tarkkaavaisuustaitojen tunnistaminen ja jakaminen on harjoiteltavissa oleva metakognitiivinen taito. Toinen kysymys tietysti on kiinnostuksen näkökulmasta se, mikä tekee näistä teksteistä niin erilaisen. Hyvä tietotekstikin voi olla mukaansatempaava. Yleensä tarinamuotoinen, mutta informatiivinen. Hyvänä esimerkkinä tästä voisi antaa vaikkapa Bill Brysonin kirjan Lyhyt historia lähes kaikesta, jota lukiessaan ei edes huomaa lukevansa tietokirjaa. Jos lukeminen ei kuitenkaan herätä tällaista poikkeuksellista kiinnostusta, kannattaa tarkkaavaisuusjakson tunnistamisen harjoittaminen aloittaa riittävän lyhyestä jaksosta ja pidentää pikku hiljaa.

KYLLÄ, HALUAN OPPIA NOPEAMMIN JA TYÖSKENNELLÄ TEHOKKAAMMIN!


Jaa kirjoitus sosiaalisessa mediassa