« takaisin

Oppijan 10 virhettä - Osa 5/10 Juuttuminen

[fa icon="calendar'] 16.06.2016  |  Tuomo Loukomies  |  Oppiminen

Juuttuminen

Tänään käsittelemme “oppimisen kymmenen virhettä”-videobogisarjassa ilmiötä nimeltä juuttuminen.

Kertoiko joku sinulle lapsena, että “Suutari pysyköön lestissään”, “Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” ja “Itku pitkästä ilosta” ? Nämä suomalaiset sananlaskut kuvaavat täydellisen hienosti juuttumisen myrkyllistä ilmapiiriä. Suomalaisia on usein syytetty siitä, että pidämme “kynttilää vakan alla”. Emme kuulemma osaa myydä itseämme emmekä tuotteitamme. Tyydymme liian vähään ja ruotsalaiset, saksalaiset ja amerikkalaiset keräävät hedelmät, vaikka olemmekin älykkäämpiä kuin muut yhteensä ja meillä on maailman paras PISA-peruskoulukin.

On kuitenkin olemassa toinenkin ryhmä suomalaisia sananlaskuja. Niissä ajattelutapa on hieman toisenlainen. Tämä ajattelutapa saa ihmisen vauvasta vaariin uskomaan siihen, että “Kova työ palkitaan”, “Yrittänyttä ei laiteta” ja “Lopussa kiitos seisoo”. Sopivia suomalaisia sananlaskuja löytyy siis molempiin ajattelumalleihin.

Stanfordin yliopiston psykologian professori Carol Dweck kutsuu ensimmäisten sananlaskujen ajatusmallia termillä fixed mindset; juuttuminen. Siihen voidaan päätyä, yllättävää kyllä, myös niin, että lasta kehutaan lahjakkaaksi ja älykkääksi. Hyvää tarkoittava kehu voi nimittäin johtaa siihen, että lapsi alkaa suojella lahjakkuuttaan ja älykkyyttään niin, ettei epäonnistumisen pelossa halua yrittää mitään uutta ja vaikeaa.

Mahdollisuuksiinsa positiivisesti asennoituvan oppijan asennetta Carol Dweck kuvaa käsitteellä growth mindset. Sitä voi tukea kehumalla olemassa olevien ominaisuuksien eli älykkyyden, lahjakkuuden, erinomaisuuden sijaan, oppijan tai tekijän yrittämistä, työntekoa ja sitoutumista.

Carol Dweckin tutkimusryhmän järjestämässä moniosaisessa kokeessa se ryhmä lapsia, jota kehuttiin tutkimuksen alkuvaiheessa yrittämisestä, nosti lopulta tasoaan ja oppimistuloksiaan 30%. Entä mitä kävi lahjakkaiksi ja älykkäiksi kehutuille? Tämä Fixed mindset-porukka alkoi pelätä epäonnistumista ja saavutetun “älykkään”- lapsen statusta. Lopulta oppimistulokset laskivat 20%.

Omaa lahjakkuuttaan tai muuta erinomaisuuttaan suojeleva lapsi tai aikuinenkin jää lopulta sellaisen jalkoihin, joka suhtautuu avoimen luottavaisesti uusien asioiden yrittämiseen. Kuinka usein sisäinen ääni kertookaan meille, ettei meistä ole vastaamaan johonkin haasteeseen, ennen kuin olemme edes tietoisella tasolla analysoineet asiaa. Suojelemme itseämme vaistomaisesti epäonnistumiselta, pettymykseltä ja pahalta mieleltä. Usein on helpompaa olla yrittämättä kuin pistää kaikki peliin silläkin uhalla, että epäonnistuu ja joutuu nöyrtymään muiden silmissä.

Joskus on niin, että vanhempamme ovat tarkoittamattaan kasvattaneet meitä siihen, että on parempi olla yrittämättä mitään suureellista, uutta tai pelottavaa. Heidän tarkoituksensa on ehkä ollut suojella meitä maailman pahuudelta ja pettymyksiltä, mutta lopputuloksena on ollut heikko itsetunto, uuden oppimisen pelko pysähtyneisyys. Oppimisen ehkä pahin vihollinen.

Tuomo Loukomies

PS. Jätä sähköpostiosoitteesi, jos haluat oppia nopeammin ja hyödyntää koko aivojesi potentiaalin.

Saat heti ymmärtävän lukemisen työkalun, jonka avulla opit nopeammin. Työkalu sisältään videon ja 4 käytännön ohjetta. Klikkaa TÄSTÄ.

Kyllä! Haluan tietää miten voisin oppia nopeammin ja työskennellä tehokkaammin.


Jaa kirjoitus sosiaalisessa mediassa