« takaisin

Oppijan 10 virhettä - Osa 4/10 Sekavuus

[fa icon="calendar'] 02.06.2016  |  Tuomo Loukomies  |  Oppiminen

Sekavuus

 

Tänään käsittelemme “oppimisen kymmenen virhettä”-videobogisarjassa tiedon sekamelskaa ja sen jäsentämistä.

Miten tämä liittyy sinuun? Sinullahan on kaikki aina järjestyksessä, eikä kaaos kohtaa kotiasi, työstäsi puhumattakaan? Me kaikki koemme riittämättömyyttä, kiirettä ja kaaoksen aiheuttamaa painetta. Joskus se jalostuu jopa stressiksi. Sekavuus, kiire ja stressi ovat tietysti oppimisen vihollisia, vai ovatko?

Oppiminen toki vaatii lopulta kirkkautta selkeyttä. Jossain vaiheessa oppimisprosessia täytyy tulla “Heureka”-hetkiä, jolloin asia valkenee ja kokee onnistumisen elämyksiä. Tämä oppimisen ja oivaltamisen palkkiohetki tuottaa aivoissa dopamiinivasteen ja on tutkimusten mukaan jopa addiktoivaa, kuten kaikki dopamiinia tuottava toiminta.

Sekava ja vaikea asia täytyy ymmärtää ja lopulta jäsentää hallittavaksi kokonaisuudeksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaiken tarvitsee alusta alkaen olla järjestyksessä ja helppoa. Tietty sekavuus ja asioissa hyppiminen voi olla hyväkin asia pysyvän muistijäljen kannalta, jos lopulta saa muodostettua jäsennetyn kokonaisuuden asiasta. Mielen sisäinen prosessi, jossa sekavasta ja vaikeasta tulee selkeää ja yksinkertaista on muistin kannalta paras oppimisprosessi.

Jos kuvittelet oppivasi jonkun asian niin, että ensimmäisen kerran asiaan tutustuttuasi olet muodostanut pysyvästi loogisen kokonaisuuden mieleesi, silloin olet todellinen oppimisen superyksilö. Todellisuudessa prosessi vaatii aina kertaamista usealla eri tavalla, kokonaisuuksien järjestämistä ja hahmottamista.

Ihmisen hallitsevin aisti on näköaisti. Käytä tätä tietoa hyväksesi oppimisessa ja muistin auttamisessa. Joidenkin tutkimusten mukaan sellainen materiaali, jonka opiskeluun liittyy kuva, jää mieleen 6 kertaa paremmin kuin vain kuultu asia tai muu pelkästään kirjallinen materiaali. Käytä siis kuvia assosiaation apuna ja tallenna opittavat asiat kuvien avulla mielikuviisi. Mielikuvat ovat aivoillesi yhtä todellisia kuin oikeatkin kuvat.

Ratkaisu sekavuuden ongelmaan on se, että otat asian ensin haltuun riittävän pieninä paloina. Yhdistele paloja sitä mukaan, kun koet ymmärtäväsi ne. Oivalluksen hetki on oppimiselle ja muistijäljelle erittäin tärkeä. Luo kokonaiskuva vaikkapa isolle lakanalle tai fläppitaululle. Kirjoita tiivistelmä, Prezi tai PowerPoint-esitys aiheesta kun koet kokonaiskuvasi asiasta olevan valmis.

Kuten ennenkin olen korostanut, oppimisen viimeistelee se, että opetat asian muille!

Tuomo Loukomies

PS. Jätä sähköpostiosoitteesi, jos haluat oppia nopeammin ja hyödyntää koko aivojesi potentiaalin.

Saat heti ymmärtävän lukemisen työkalun, jonka avulla opit nopeammin. Työkalu sisältään videon ja 4 käytännön ohjetta. Klikkaa TÄSTÄ.

Kyllä! Haluan tietää miten voisin oppia nopeammin ja työskennellä tehokkaammin.


Jaa kirjoitus sosiaalisessa mediassa